Thursday, May 30, 2013

Jadi Wanita Ni...

salam readers:)
saya rase nak bg motivasi dan peringatan pada diri sendiri :)
rase nak bermadah sikit malam2 ni :)


Jadi Wanita Ni,
TAK SENANG, TAK SUSAH..
Jadi Wanita Ni,
kita yang corakkan, siapa kita dan bagaimana kita nak jadi.


Jadi Wanita Ni,

nak masuk syurga senang je.
Jaga 4 Perkara yang Nabi Muhammad p.b.u.h cakap,
dapatlah perform.
Pertama,
Jaga solat 5 waktu, saat wanita sibuk dengan dunia, solat jangan lewat2,
lewat macam mane pon, shopping ke, tgok wayang ke,
jangan jadikan alasan nak perform solat
jaga solat, sorga menanti.
Kedua,
Puasa Ramadhan,
memang perempuan selalu ABC tapi jangan pulak lupa ganti puasa2 yang ditinggal  tu,
Ketiga,
Memelihara maruah.
wanita boleh berani, tapi jangan terlalu berani sampai membuang ke tepi perasaan malu,
kerana, maruah wanita adalah yang terpenting sekali,
Maruah dan memelihara kemaluan itu amat berkait rapat yer anak2.
dan Keempat,
merangkap yang terakhir sekali,
menjadi isteri yang Taat kepada suami,
part ni, antara yang penting, kerana,
perkahwinan bukan hanya menghalalkan hubungan suami isteri sahaja,
tetapi sebagai satu platform yang mana, dengan taatnya seorang isteri kepada suami,
ia adalah suatu jalan menuju ke syurga :)
Jadi, lengkapkah kita untuk menjadi wanita penghuni syurga ?

Jadi Wanita Ni,

selalu kalah dengan mainan emosi,
(ni isu perempuan kuat layan perasaan)
perempuan kuat merindu,
kalau x dengar sehari kata-kata sayang daripada kekasihnya, dah syak dia x disayangi lagi,
perempuan kuat cemburu,
tengok orang lain ada anak anak banyak,
mesti nak berusaha dapatkan lebih banyak *ini penulis gurau,haha
cemburu di sini, membawa konteks dalam alam percintaan,
perempuan kalau dah cemburu, ditanya apa, semua x nak dijawab,
kalau tengah cemburu, muncung panjang ke depan,
siap boleh buat hanger baju pegi kuliah,
jangan salah tafsir dan salah guna emosi yang dah diberikan,kerana..
emosi yang banyak dalam jiwa wanita mempunyai tujuan kewujudannya,
di sebalik kesemua emosi ini,
menjadikan seorang perempuan itu bernaluri seorang ibu,
kerana, sikap mainan emosi, toleransi dan kasihan yang menbuak-buak ini lah ,
yang menjadi satu pelindung kepada anak2 kecil,
mangsa-mangsa marah berangnya seorang lelaki bergelar ayah yang letih pulang dari kerja,
emosi2 yang wujud ini jugalah yang menjadikan, suatu drma yang dilakonkan dapat dihayati.
Jangan salahkan jantina mengapa anda jadi emosi begini,
Emosi boleh dikawal dengan rasional yang ada,
Ya. itulah pentingnya rasional, jangan bersikap terburu-buru dalam MELAMPIASKAN RASA,
JADI WANITA KENA BANYAK BERSABAR
kerana, ketahuilah bahawa, lelaki berjiwa lurus, jadi, jika anda merajuk misalnya,
jangan terlalu mengharap akan ada yang memujuk,
akhirnya, anda akan memujuk diri anda sendiri :)
(diingatkan sekali lagi, ni bukan pesanan atau ingatan  tentang cinta cintun or so on.it's about WANITA)
selagi ia x perlu, jangan melebih2 dan mengada2 dalam bermain emosi,
kawal emosi, fokus minda, atasi kontroversi, dan teruskan perjalanan hidup :)
kerana lembutnya Sumayyah menghayun buaian, boleh juga menggongcang dunia **lirik nasyid

Jadi Wanita Ni,

Rajin itu menjadi asas seorang wanita.
penulis terjumpa 1 ayat yang buat penulis rase ia sangat2 kelakar. 
"Perempuan comel .. mata besar2 .. suara manja .. tak pandai masak .. yang dia pandai main twitter ..kahwin nanti suami dia makan lappy"
Ayat di atas, penulis jumpa di dalam laman twitter, waktu tu, kebetulan terbaca,
adik2 belasan tahun yang tulis ayat tu, walaupun ayat tu macam kelakar dan macam adik2 punya ayat,
tapi ia cukup mendalam bagi penulis.
Mengapa?? ayat terakhir tu buat penulis terfikir,
"adakah lappy boleh dimakan? ohh, tidak sama sekali :)"
haha, jadi, rajin tu sebenarnya kunci segala2nya,
memang ada orang kata " ala, memasak boleh blajar lah"
ok, ni memang penulis sokong 120%.
tapi, percaya x, bila penulis sendiri hadapi saat2 genting yang memerlukan keterpaksaan memasak di rumah,
apa yang dapat penulis katakan adalah,
TEORI SAMA SEKALI TAK BERGUNA WAKTU ANDA TENGAH PRAKTIKAL !
ingat dah, ok, fine, masuk santan pas dah kuar bau (teori)
time (praktikal) .. eh, bau apa ? tadi cam dah berbau . bau ape ? bau yang ni ke? hmmm, 
nampak ? banyak x persoalan yang menyesakkan minda anda ketika itu ?
jadi, berbalik kepada point "Rajin" dia atas, dapat penulis katakan,
jadi wanita, kena rajin, lau x mencuba, mana mungkin boleh pandai secara tiba2,
umpama buat "ting!" yang tbe2 boleh menghebatkan seseorang -.-'
kalau sekadar dok hafal menu itu, menu ini, dan x pernah pon nak mencuba,
serius,, usaha menghafal anda adalah sia2 
**kenapa tiba2 macam ceramah plak ni -.-" kat atas bermadah, huish,.,.


Jadi Wanita Ni,

kena pandai urus akal,
"Allah tidak memberi anugerah kepada manusia,
melainkan suatu anugerah yang lebih baik dari akal dan adabnya,
kedua-duanya adalah keindahan pemuda,
Jika tiada, maka kematian lebih baik untuknya" 
Ayat yang penulis petik daripada buku "77 Tip Melembutkan Hati Lelaki"
percayalah, akal yang tuhan beri tu, kena pandai guna,
adakah hidup kita sebagai pemuda dan pemudi hanya untuk terus dari bangun pagi,
menghadap komputer riba, diteruskan dengan bermain pelbagai 'game'
dan masa seharian dihabiskan sebegitu sahaja.
adakah ini realiti kehidupan anda?
haish, jadi wanita kena pandai urus akal,
gunakan kreatif yang dianygerahkan tu,
untuk menerobos bidang perniangaan misalnya,
saya mengangkat sahabat2 saya yang menceburkan diri dalam menjual shawl2 atau tudung2 misalnya,
apa yang dapat saaya katakan,
inilah wanita yang kita nak lahirkan !!
bukan yang hanya tahu makan masakan mak setiap hari ! *terkena diri sendiri :'(
cuba reflek semula diri kita,
sejaoh mana kita sebagai wanita,
berguna kepada orang sekeliling kita ?
adakah dengan ketiadaan kita, orang akan merasainya?
ataupun, orang lebih gemar jika tiada terus kita di sekeliling mereka ?
siapa kita ?
dan di mana kita berpijak ?
hidup sebagai wanita adakah hanya mahu menagih cinta lelaki ?
tanpa mahu berusaha sendiri membina keyakinan dalaman sendiri ?
Nampak, banyakkan persoalan yang belum terjawab.
ohh ! bangkitlah wahai wanita.
jadilah seperti seorangIBU
hadirnya disenangi, hilangnya dirasai
tiba2 ade wanita menjawab "tunggulah aku kahwin, nanti jadi lah juga ibu"
konteks "IBU" di sini bukan orang yang dah kahwin, ade anak, then dan berkeluarga,
"IBU" di sini, adalah..
yang bila mana, waktu dia x de di rumah, dah magrib pon, tingkap masih terbuka ,
sebab ape ? oh,, baru sedar, selama ini, ibu yang buka dan tutup tingkap tersebut.
tengok pinggan x terbasuh, sebab ape ? oh, baru ingat, selama ni, ibu yang buat.
SEE, betapa kecil isu buka tutup tingkap ini,
namun memberi impak yang sangat besar kepada orang sekeliling,
inilah yang kita panggil, WANITA HEBAT :')
wanita remaja, jadilah bakal2 ibu yang pandai urus akal, serius :) seruan ini, saya buka kepada diri saya juga.
**nota : Akal adalah pelita yang tidak kelihatan,hiasan yang tampak, pengatur diri, dan pemantau urusan seorang hamba. Kehidupan tidak diperbaiki tanapa akal dan urusan hidup tidak berjalan sempurna kecuali berdasarkan akal

 Jika tiada satu pon ciri di atas adalah diri anda, dan anda claim anda adalah wanita yang Daebakk ! maka boleh saya katakan anda maksum ~ mana mungkin manusia sempurna dan terlalu sempurna ? mustahil.
Jadi, walaupun tak semua di atas adalah diri anda, ambillah sedikit wadah ini sebagai pengubat hati yang lara.

tepat pada muka :") shoot~

p/s : jangan kuat sangat cemburu, kesian kat kawan tu -.-"

sincerely,
ME :D
*bilamana kita dah berjanji, insyaAllah, kita perlu tepati :)  
selamat malam wanita di seluruh dunia :) esok kena bangun awal siapkan nasi lemak untuk famili. oyeaah ~ 
 


2 comments:

Biasa-biasa. said...

sentap.

haha.

jzkk ukhti :)

noor izzati said...

pandainya hang bermadah..ye la penulis sejati katakan.hari2 tulis diari..kui2