BAHAGIAN A
(20 markah)
,
Jawab semua
soalan.
1. Berikut
adalah maksud Alam
Belajar bagi kanak-kanak, kecuali
(A) keadaan
atau suasana belajar yang dapat merangsang minat
belajar
(B) situasi
belajar berdasarkan kepada hubungan guru-murid
(C) pengalaman
sedia ada kanak-kanak hasil daripada proses interaksi
(D) satu keadaan yang bermatlamat kepada
pencapaian tingkah laku positif
2. Cikgu Hasan ingin mengembangkan
kemahiran berfikir secara logik dan kreatif murid-muridnya. Permainan yang paling sesuai untuk mencapai
objektif tersebut ialah
(A) puzzle
(B) mengayuh
basikal
(C) main
’Sembunyi-Sembunyi’
(D) main
congkak
3. Berikut ialah kepentingan bermain, kecuali
(A)
dapat meluahkan
idea, perasaan dan emosi
(B)
dapat menyediakan diri untuk tahap perkembangan
seterusnya
(C)
dapat membentuk jati diri, keterampilan dan nilai murni
(D)
dapat mengalakkan aktiviti riadah demi untuk kesihatan
diri
4. Menurut model Ewell, prinsip
pembelajaran melibatkan
(A) hukum
kesediaan, hukum latihan dan hukum kesan
(B) penglibatan
aktif, pembelajaran formal dan situasi mendesak
(C) kesediaan
diri pelajar sebelum pengajaran dan pembelajaran
dimulakan
(D) makluman
terhadap objektif pelajaran yang hendak disampaikan
oleh guru
5. Menurut pendekatan sosial, kanak-kanak
secara semula jadi belajar melalui proses peniruan atau pemerhatian.
Berdasarkan pernyataan di atas,
aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang paling
sesuai berbentuk
(A)
latih tubi
(B)
demonstrasi
(C)
bercerita
(D)
perbincangan secara kumpulan
6. Bruner terkenal dengan pembelajaran
konsep melalui proses pengkategorian.
Pernyataan yang paling tepat menerangkan pengkategorian ialah
(A) pembelajaran
berdasarkan kepada aktiviti penelitian data dengan
melihat ciri-ciri persamaan dan
perbezaan
(B) membentuk hubungan yang akrab dengan
rakan berlainan jantina
(C) membuat tranformasi dan pertalian antara
dua situasi dan mula berfikiran logik
(D) meneroka serta melakukan sesuatu yang
baru bagi memenuhi naluri ingin tahu mereka
7. Proses
pembelajaran murid meliputi elemen-elemen berikut:
Pemerhatian → Peniruan → Modelling → Pembelajaran Sosial
Pandangan tokoh mana yang menyatakan tentang elemen-elemen
pembelajaran tersebut?
(A)
Carl Rogers
(B)
Albert Bandura
(C)
David Ausubel
(D)
Wolfgang Kohler
8. Pendekatan humanis melihat murid
sebagai insan berpotensi, bermotivasi dan berkeupayaan untuk belajar dan
berkembang.
Berikut adalah faktor-faktor yang
mempengaruhi pembelajaran murid kecuali
(A) situasi
pembelajaran
(B)
hubungan rakan-rakan
(C) kecergasan
pemikiran
(D) penerimaan
guru
Murid-murid belajar dan berkembang secara sistematis,
logikal serta rasional dengan bantuan dan bimbingan verbal orang lain. Oleh
itu, konteks sosial memainkan peranan utama dalam pembelajaran murid-murid
|
Pernyataan di atas adalah pandangan
daripada ahli teori ____________
(A) Sosial
(B) Kognitif
(C) Humanistik
(D) Konstruktivis
10. ”Pembelajaran dimulakan dengan guru
persembahkan maklumat umum
sesuatu topik sebelum memberikan
contoh-contoh yang khusus; dan
kemudian barulah guru membincangkan
topik tersebut secara terperinci.”
Berasaskan pernyataan di atas,
strategi pengajaran dan pembelajaran guru perlu
(A)
menggunakan bahan-bahan pengajaran yang ada kaitan dengan
pengetahuan sedia ada murid
(B)
memastikan keperluan fisiologi murid telah dipenuhi
(C)
menerima murid sebagai insan yang berkeupayaan untuk
belajar
(D)
memberi rangsangan sebelum memulakan pengajaran
11. Model-model pembelajaran yang disarankan
oleh Thorndike ialah
(A) inkuiri
dan deduktif
(B) hukum
kesediaan, hukum latihan dan hukum kesan
(C) inkuiri
dan ekspositori
(D) deduktif dan ekspositori
12..
Langkah Pengajaran
|
Aktiviti
|
Mengenalpasti tajuk
kajian
|
Adakah kanji dihasilkan
semasa proses fotosintesis?
|
Merangsangkan strategi
penyelesaian masalah
|
Kajian dilakukan
terhadap daun hijau.
|
Mengumpul maklumat
|
Membuat eksperimen
wujudnya kanji di dalam daun hijau.
|
Mengkaji dan
menganalisis maklumat terkumpul
|
Membuat rumusan dan
interpretasi dari eksperimen yang dijalankan.
|
Membuat rumusan atau
generalisasi
|
Membuat rumusan dan
merekodkan dapatan.
|
Berdasarkan maklumat di atas, apakah kaedah yang telah digunakan
oleh Cikgu Roslan dalam pengajaran dan pembelajarannya?
(A)
Eksperimen
(B)
Perbincangan
(C)
Inkuiri-Penemuan
(D)
Penyelesaian Masalah
13. Matlamat utama pembelajaran
kolaboratif ialah untuk memupuk nilai-nilai sosial dan kerjasama yang baik dan
di samping meminimumkan masalah disiplin di kalangan murid-murid ( Colen ).
Bagaimanakah pembelajaran
kolaboratif dapat memberi impak ke atas pencapaian akademik dan harga diri
murid?
(A)
Ganjaran positif terhadap murid yang mendapat markah yang
cemerlang
(B)
Persaingan di antara satu sama lain dalam suasana yang
kondusif
(C)
Tugasan diberikan sama rata dalam kumpulan
(D)
Aktiviti pengkayaan yang mencabar kebolehan murid yang
cerdas dan pintar
14. Sikap berdikari secara produktif,
kesedaran diri dan bertanggungjawab merupakan perkara utama yang perlu
diterapkan dalam pengajaran dan pembelajaran.
Antara berikut, model pengajaran
manakah yang boleh digunakan untuk
mencapai matlamat tersebut ?
(A) Model
Sosial
(B) Model Personal
(C) Model Behavioris
(D) Model Pemprosesan Maklumat
15. Menurut pendapat W.H. Kilpatrik, anda mungkin merupakan guru
yang tidak sealiran dengan beliau yang hanya mengutamakan pengajaran
berpusatkan guru jika anda mempunyai sikap berikut
(A) Tidak
menggunakan sebarang model pengajaran
(B) Tidak
merancang set induksi yang menarik minat pelajar
(C) Hanya
memberi perhatian kepada model pengajaran lansung
sahaja
(D) Memfokus
pencapaian objektif pembelajaran semata-mata
16. Berikut adalah jadual mengenai
peranan guru dan pelajar dalam suatu amalan pembelajaran
Peranan Guru
|
Peranan Pelajar
|
- Pembimbing
|
- Belajar Secara aktif
|
- Sokongan psikologi
|
- Menggunakan budaya
berfikir
|
- Menentukan hala tuju
|
- Menggunakan kemahiran
penyelesaian masalah
|
Situasi
ini menggambarkan ciri pembelajaran
(A) Bestari
(B) Medatif
(C) Kajian masa depan
(D) Metakognitif
17. Motivasi memberi implikasi positif
terhadap perkembangan pelajar .
Antaranya untuk mengekalkan identiti dan hubungan interpersonal dalam
suatu masyarakat.
Antara berikut, pendekatan motivasi
yang manakah memberi kesan terhadap sikap pelajar seperti di atas ?
(A) Pendekatan
kognitif
(B) Pendekatan humanistik
(C) Pendekatan sosiobudaya
(D) Pendekatan behaviorisme
18 Pemikiran divergen ialah pemikiran yang
asli, berdaya cipta dan cepat memberikan tindak balas.
Antara soalan-soalan berikut, yang
manakah yang paling sesuai untuk menggalakkan pemikiran divergen ?
(A) Apakah iklim yang terdapat di India ?
(B) Apakah gunung yang tertinggi di dunia ?
(C) Bagaimana terjadinya waktu siang –malam
dan air pasang-surut ?
(D) Sejauh manakah pencemaran-pencemaran
berlaku di Malaysia ?
19. Ahmad, adalah seorang guru yang
menerapkan gabungan dua kekuatan iaitu harapan dan nilai dalam memberi motivasi
kepada pelajar-pelajarnya.
Menurut pandangan tokoh-tokoh
kognitif, Ahmad menggunakan pendekatan
(A) Teori Atribusi Weiner
(B) Teori
Dissonansi Kognitif
(C) Teori
Kecerdasan Pelbagai
(D) Teori
Ekspektansi X Nilai
20. Guru boleh membina pelan tindakan
persekitaran pembelajaran yang kondusif berdasarkan kepada ciri-ciri iklim
bilik darjah yang kondusif.
Antara yang berikut, pilihan manakah
yang merupakan iklim bilik darjah yang kondusif ?
I Perhubungan yang saling
hormat-menghormati antara guru
dengan pelajar
II Kerelaan pelajar menerima aspirasi dan
peraturan bilik
darjah
III Perasaan kekitaan yang timbul antara
pelajar-pelajar dan
guru-guru
IV Memberi kebebasan kepada pelajar untuk
menetapkan peraturan bilik darjah
V Kewujudan situasi penglibatan pelajar
aktif dalam aktiviti pendidikan
(A) I, II dan III sahaja
(B) II, III dan IV sahaja
(C) I, II, III dan V sahaja
(D) I, II, III dan IV sahaja
Bahagian
B
(40
markah)
Jawab semua soalan
Proses belajar melalui pengalaman
langsung merupakan cara semulajadi
manusia belajar. Ianya juga adalah bentuk
pembelajaran yang paling
berkesan.
1.
(a) Senaraikan
tiga prinsip pembelajaran semula jadi kanak-kanak mengikut John Holt (1995).
(i)
________________________________________________
________________________________________________
(ii)
________________________________________________
________________________________________________
(iii)
________________________________________________
________________________________________________
(
6 markah )
(b) Jelaskan dua aspek sosial yang dianggap
sebagai iklim sekolah
dalam Alam Belajar.
(i)
________________________________________________
________________________________________________
(ii)
________________________________________________
_________________________________________________
( 4 markah )
Main mempunyai peranan besar dalam
proses pembelajaran.
…childrens have the
right to rest and leisure; engage in age – appropriate play and recreational
activities ( Akta kanak-kanak Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, 1989).
2.
(a) Senaraikan
dua jenis main sosial
(i) ________________________________________________
________________________________________________
(ii)
________________________________________________
________________________________________________
(
4 markah )
(b) Senaraikan enam kepentingan main kepada kanak-kanak.
(i)
________________________________________________
________________________________________________
(ii)
________________________________________________
________________________________________________
(iii)
________________________________________________
________________________________________________
(iv)
________________________________________________
________________________________________________
(v)
________________________________________________
________________________________________________
(vi)
________________________________________________
________________________________________________
(
6 markah )
3.
(a) Murid-murid
dalam bilik darjah boleh berbeza dari pelbagai aspek.
Senaraikan empat aspek yang menunjukkan mereka
adalah
berbeza.
(i)
________________________________________________
(ii)
________________________________________________
(iii)
________________________________________________
(iv) ________________________________________________
(
4 markah )
(b) Jelaskan tiga implikasi perbezaan perkembangan individu terhadap
pengajaran dan
pembelajaran.
(i)
________________________________________________
________________________________________________
(ii)
________________________________________________
________________________________________________
(iii)
________________________________________________
________________________________________________
( 6 markah )
- (a) Motivasi merupakan salah satu elemen yang penting dalam
menentukan kejayaan
pengajaran dan pembelajaran. Seseorang guru yang berkesan akan berusaha
memastikan murid-muridnya sentiasa bermotivasi.
Jelaskan dua jenis motivasi.
(i)
________________________________________________
________________________________________________
(ii)
________________________________________________
________________________________________________
( 4 markah )
(b) Berikan tiga strategi untuk merangsang
pelajar bagi mewujudkan pembelajaran yang berkesan dalam
bilik darjah.
(i)
________________________________________________
________________________________________________
(ii)
________________________________________________
________________________________________________
(iii)
________________________________________________
________________________________________________
( 6 markah )
Bahagian C
(40 markah )
Jawab mana-mana dua soalan sahaja.
1.
Menurut J.B. Watson (1930), “ Beri saya satu
dozen kanak-kanak kecil yang sihat dan
sempurna. Secara rawak, saya akan pilih seorang daripada bilangan itu. Kemudian
tanpa mengambil kira bakat, kecenderungan atau etnik kanak-kanak ini, saya akan
melatihnya untuk menjadi seorang doctor, peguam, seniman atau peniaga, bahkan
seorang pengemis atau pencuri.”
Bincangkan kekuatan dan kelemahan
Teori Pembelajaran Behavioris
berbanding teori-teori lain dalam menerangkan proses pengajaran dan
pembelajaran.
( 20 markah )
2. Pedagogi bestari dapat mewujudkan satu
persekitaran
menyeluruh serta melahirkan generasi yang
berfikiran tinggi.
Bincangkan dengan ringkas jenis-jenis
pengajaran pedagogi
bestari.
( 20 markah )
3. Menurut ahli humanisme, manusia dilahirkan
dengan
kecenderungan semulajadi serta keperluan
untuk berusaha
mencapai potensi yang optimum.
Huraikan strategi yang boleh dilakukan
oleh guru untuk merangsang pelajar mencapai tahap kompetensi dan harga diri.
( 20 markah )
No comments:
Post a Comment