Friday, June 8, 2012

ke arah persediaan menjadi isteri solehah

hehe,, insyaAllah, tajok tu, ada banyak maksud sebenarnya :) dan, dan, dan, baiklah.. saya.

Nor Shahida binti Saroni

"Saya wanita biasa. remaja biasa, dengan kehidupan biasa, masih belajar, dan masih berusaha"
 tapi, saya yakin, insyaAllah,,
saya perlu berusaha menjadi seorang wanita yang baik. insyaAllah ^_^ *masih dalam process..*
umur pon dah makin tua. 20 tahun kan
saya bahagia hidup macam sekarang ni, alhamdulilah,
masih x terikat dengan mana2 lelaki. mungkin Allah masih simpankan lelaki tu untuk saya kelak,
Dengan orang yang tepat, masa yang sesuai dan keadaan yang tepat. InsyaAllah
dan, sangat bahagia di samping keluarga tercinta

baru2 ni, kan maktab cuti 3minggu, 
jadi, apalagi ? gunakan masa dengan baik ^_^
banyak masakan, kek dan skill hidup saya cuba improve, 
antara yang saya buat :

1-Kek Coklat Moist, 
2-Kek Red Velvet, 
3-Nasi Ayam, 
4-Telur Masak Kicap.
ok fine,, semua yg basic2 je, 
hehe, terharu plak dah start rajin memasak skang ~ 
sebelum ni, asyik2 nak mkan masakan mak je,
kalau yang basic2 yang lain mcam potong ayam, siang ikan n soon insyaALlah dah lame tau..
jadi, sekarang tengah berjinak2 cuba memasak, dan, dan, alhamdulilah=) 
let's improve ourselve ^_^ hehe

teringat pesan abang sulong :

"dalam hidup seorang wanita, jangan jadi perempuan yang tahu jaga aurat dan amalannya sahaja, cubalah berusaha, belajar memasak, tambah skill hidup tu, rajin2kan diri, selalu2 mengemas, belajar jaga baby"

insyaAllah =) akan terus pertingkatkan ^_^ aja2x figthing shasha !!

inilah antara hasil2nya ^_^

ok, sangat kelakar, semata2 nak ambik gmbar, bentukkan nasik guna cawan -.- hehe :)
gambar2 yang lain malu nak masukkan :) insyaAllah, entry akan datang, nak share resepi nasik ayam yang mak ajar ni, dan resepi kek coklat moist ^_^ i like cooking n baking. insyaALLah =)


note for today :
 kawan2 kat luar sane, serius saya nak ingatkan ni, marilah kita amalkan solat dhuha, x banyak pon. mula2, buat lah 2 rakaat. Riwayat  Abu Hurairah katanya:-
Maksudnya :”Kekasihku Rasullullah Sallallahu ‘alaihi Wasallam telah berwasiat kepadaku tiga perkara, aku tidak meninggalkannya, iaitu ; supaya aku tidak tidur melainkan setelah mengerjakan witir, dan supaya aku tidak meninggalkan dua rakaat sembahyang Dhuha kerana ia adalah sunat awwabin, dan berpuasa tiga hari daripada tiap-tiap bulan” - Hadis riwayat Al-Bukhari dan Muslim
 jadi, apalagi, mari improve Iman kita, Skill hidup kita dan, insyaAllah, Jannah menanti ^_^

rumet saya, ain jawahir kata,
Jangan menggangap Perkahwinan sebagai satu cara untuk menghalalkan hubungan antara lelaki dan wanita sahaja, tukar mind set tu, sebab Perkahwinan adalah salah satu jalan ke Syurga. Kerana Syurga seorang isteri adalah terletak pada Suaminya..

sincerely,
ME :D 
-keep trying-

7 comments:

Qyla Azhari said...

Terbaikkk !! aku suke :)

[a.b.e.l] said...

terbaek~
:)

-ini.biel.-hee

CikguShasha ^ ^ said...

wah byiel :) lame menyepi di blog :)

Unknown said...

rumahtangga bukan sekadar berseronok, perlu bersedia dari segi fizikal dan mental..fizikal cam kemahiran memasak,kemas rumah,berhias diri..mental pulak,persediaan kita camna kalau belaku konflik..contohnya,tiba2 suami lumpuh,x dapat zuriat atau dapat anak kurang upaya..insyaallah sama2 kita mempersiapkan mental dan fizikal seawal2 begini.sekadar perkongsian:)

CikguShasha ^ ^ said...

betol tu, segala probability dalam kehidupan masa depan kita, kita perlu ada hati dan dalaman yang kuat utk hadapi semua tu :)

vendoline said...

tak hbis2 kek coklat dia tu.haha

CikguShasha ^ ^ said...

edy - haha. memang lah, paling suka -.-"