Thursday, January 24, 2013

#Akhawat tersayang #

Salam readers..
Akhwat tersayang ~~

Tahun ni, genap setahun lebih saya mengenali mereka :')
Sebelum saya mengenali mereka, jujur saya katakan,
Saya rase, jiwa saya seperti kosong.
Hidup saya dipenuhi perkara yang sama setiap hari,
Bangun tido, makan, finish homework, tidy up the room, and same for the next day..

Until, I found dem' :')
Mereka menerima walau siapa pon kita,
Yang paling seronok, semua happening sangat, dan saya dapat banyak task yang perlu diselesaikan.
In 11-12 Jan 2013, all of Us, had finish our "ISK Program" that handle by kakak2 medic
That's a lot of fun :')
I miss all of the moment..


Waktu Muqadimmah. kena tulis nametag. semua nama pelik2, hehe


Ni waktu riadah petang.. kat Gua Cendrawasih :')


Sayang semua akhwat


Misi berjaya !! Selamat mendaki :)


Ukhuwah tu sangat manis :) with my sweet naqibah.


Akhwat2 sedang berusaha sedaya upaya untuk sampai ke pucak gua :)


"Program ISK" means, Ini Sejarah Kita,
saya yang dulunya banyak belajar sirah kat sekolah, tapi x pernah sekali pon,
Saya cuba untuk mendalaminya :')
How sad I'm..
Baru saya tahu, Islam ni pernah menakluki hampir 2/3 dunia ..
SubhanaALlah, sangat hebat..

Islam tu sendiri pernah mengalami zaman kejatuhan dan kebangkitan semula..
Semuanya hasil pejuang2 Islam terdahulu..
Kita seharusnya bersyukur kerana kita telah sedia dilahirkan dalam keamanan..

 Saya sangat admire dgan nama2 besar pejuang Islam.
Antaranya Prophet Muhammad (p.b.u.h) , Muhammad Al-Fateh and others..
Baginda sangat besar pengaruhnya, dan berhikmah dalam dakwahnya..
SubhanaAllah :')

Waktu saya bersama-sama dgan akhwat lain mendaki Gua Cenderawasih, 
banyak yang dapat saya simpulkan :
1) Ketika ada kalangan akhwat yang letih dalam pendakian dan hampir menyerah, mesti ada suara2 yang memberi semangat semula..Itu gunanya sahabat :')
2) Saat ada akhwat yang tertinggal jauh di belakang, pasti suara2 akan disampaikan hingga kepada orang paling hadapan untuk menuggu akhwat2 yang lain di belakang.. Jangan pernah tinggalkan mereka tercicir daripada perjuangan akhwat ini..
3) Bila kita ramai, kita akan rasa kuat dalam kebersamaan kita .. Ukhuwah itu manis jika dibina berasaskan cinta kepada Allah :')
Dakwah itu payah, namun dgan adenya kebersamaan, insyaALlah pasti berjaya

Hadith :
"Manusia seperti LOGAM, terpilihnya mereka semasa jahilliyyah terpilih juga mereka semasa Islam, sekiranya mereka faham" 


Banyak perkara yang saya suka mengenai mereka,,
Saya suka perangai kelakar mereka,, haha.. selalu buat saya tergelak sorang2 bila teringat telatah masing2..
ada yang nak jadi musang yang tamak lah, ada pulak yang jenis cakap kemas
hahaha,, memang macam2 perangai mereka. Tapi, "HUJAN BERUK" di Gua Cenderawasih antara yang best dalam kenangan.. macam kami dikejar musuh yang ganas. hehe..
 
Apa2 pun, dapat saya simpulkan daripada apa yang kakak2 fasi sampaikan, daripada Sejarah Silam itu sendiri, kita dapat mengenal, siapa diri kita, dan siapa kita yang akan datang. Allah adalah penentu segala, tapi kitalah yang mengatur di mana jalan yang akan kita ambil..
Finally, I found something, hidup di dunia bukan hanya itu dan ini :')
At least we have something that can help defends us THERE.. 
wake up SHASHA ! wake up teenagers T.T
 

Pesan akak :
     "KAmbing seekor lebih mempunyai probabilti untuk dibaham musang berbanding sekumpulan kambing yang sentiasa bersama-sama dalam misi perjalanan mereka"
Begitu juga da'wah.. Bersama-sama, walau sedikit, akan membuahkan sesuatu yang besar..

 **yang paling penting, semuanya bermula daripada diri kita sendiri. Tarbiyyah diri dan penuhkan Mutaba'ah harian dulu.. Astagfirullahala'zim3x..


sincerely,


ME


**We do many kind of things so we can forget all the sadness**

1 comment:

Anonymous said...

nice, akhawat :)