Thursday, December 13, 2012

siapa sebenarnya hakikat manusia.

salam readers..

ade bebrapa jam je lagi, nak masuk magrib untuk ari khamis, ari ni,
lepas masuk magrib, masuk lah hari yang paling semua umat Islam cintakan,
iaitu hari Jumaat :) hari yang penuh barakah..

dalam beberapa hari bercuti ni.. saya berfikir sejenak..
saya memerhatikan beberapa gelagat manusia di luar sana..
termasuklah diri saya sendiri..

apa yang dapat saya katakan, manusia ni, x pernah berhenti untuk menghakimi seseorang kan..
kadang2 saya terfikir.. adakah manusia itu sendiri mahu mengaku tuhan untuk menghakimi seseorang ?
apabila saya terfikir begitu, saya terus sedih. kerana, mgkin saya sendiri pernah menjadi orang yang suka menilai orang lain..

apabila saya mengetahui hakikat manusia itu sendiri, sebenarnya, semua manusia harus sedar,
tiada manusia yang sempurna dalam dunia Allah ni,Allah menjadikan manusia dgan pelbagai ragam dan karenah. 
Semua ini sebenarnya adalah ujian buat manusia, untuk mengukur bagaimana manusia lain menangani manusia2 seperti ini.

Misalnya, 
Apabila wujudnya manusia yang hodoh, adalah untuk menampakkan bahawa manusia lain adalah cantik..
Apabila wujudnya manusia yang jahat, adalah untuk menonjolkan manusia lain yang baik,
Apabila wujudnya manusia yang panas baran, adalah untuk dileraikan oleh manusia yang sabar,
begitu juga,
Apabila wujudnya manusia yang membenci, adalah untuk dikasihi oleh manusia yang penyayang..

Inilah yang dinamakan, saling melengkapi, bergabung, complement each other..
Suka saya untuk memetik ayat al-quran yang saya jumpa berkaitan dgan isu ini.

"Dan di antara tanda-tanda yang membuktikan kekuasaanNya dan kebijaksanaanNya ialah kejadian langit dan bumi,dan perbezaan bahasa kamu dan warna kulit kamu. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi keterangan- keterangan bagi orang-orang yang berpengetahuan." (surah ar-ruum:22)

Dalam al-quran sendiri menyebut, manusia ni mempunyai kepelbagaian dalam penciptaannya, jadi, siapa kita?
yang mentah2 dilihat sebagai makhluk dan juga merupakan hamba hina di dunia ini.
Kita x da hak untuk menilai dan merendah2kan manusia lain..

Kerana, boleh jadi, manusia yang kita rendah2kan itu, adalah manusia yang lebih baik darjatnya di sisi Allah,kelak.
Jadi, sebagai manusia, marilah sama2 kita bermuhasabah diri kita, sama ada :

1) Adakah dalam hidup ini, kita banyak menilai manusia lain ?
ataupun,
2) Kita lebih sibuk bermuhasabah diri kita sendiri ? Renung2kan..

walau siapa pun aku , aku tetap hambaNya :')
 --> 12/12/12 (semalam) , aku peroleh keputusan pepriksaan ku. dan ia tidaklah sesuatu yang membanggakan.. suatu prestasi yang amat menurun.. tetapi, insyaAllah, akanku pupuk jiwaku untuk bersyukur di atas segala ketetapan ini.. Alhamdulilah, aku juga telah memulakan langkah percubaan dalam memulakan semua latihan kereta.. yeay ! makin dewasa <--->
sincerely,
ME :'D
**it's quite tiring when people keep judging**
so, I must to keep myself trust with the faith.. 


4 comments:

Pina :) said...

Jyeahhhh esok balik! Thats why I love Friday! hehe.Good info :) Thanks

CikguShasha ^ ^ said...

selamat pulang ;) yeay :) aku tahu ko suka jumaat pina :) hehe

Edy Fee said...

memang la takde yang sempurna....
nama pon manusia kan;hehe

CikguShasha ^ ^ said...

@edy-- that's rite